Selasa, 5 September 2023

SUDAH NAIK HARGA TAPI MASIH SENYAP ? 

Oleh. Gifkir Aming

Borneo. Beras tempatan dan Beras Import telah meningkat harga sejak beberapa hari lepas dalam negeri Sabah tanpa pemantauan dari pihak berkuasa tempatan malah ada pekedai dinegeri ini angkuh mendabik dada dengan kenaikan harga beras tempatan setanding beras import. 

Ada juga beras tempatan yang bertulis harga RM15.00 namun dijual juga RM18.60 di kedai Pekan Telipok umpama pekedai dikawasan ini sangat kebal dengan tindakan kerajaan Madani masa kini. 

Ramai penduduk desa hairan mengapakan isu beras tempatan dan import sama serentak naik harga sedangkan kerajaan perpaduan madani mengumumkan beras tempatan tidak akan naik harga tiap hari siaran berita eletronik dan bercetak jelas mereka. 

Anehnya semua pihak berkuasa dalam Sabah dilaporkan kurang tindakan turun padang meninjau setiap pintu kedai menyebabkan taukeh dan pekerja kedai berkomplot menaik kadar harga beras mereka ujar penduduk luar bandar yang ditemui. 

Ada juga pekerja buruh kedai Telipok berlagak dalam lawatan Media Terkini Harian Malaysia bagi meninjau harga beras jualan mereka bagaikan kuasa mereka lebih besar dari kerajaan negeri dan persekutuan amnya. 

Sehubungan dengan ini  Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Malaysia mahupun Sabah amnya sama sama turun padang bagi menurunkan harga beras tempatan seperti yang dijamin kerajaan perpaduan demi membantu orang kampung yang terkesan dengan kenaikan tersebut. 




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan