Sabtu, 16 September 2023

Berita Ringkas 

MADU TUALANG PERLU WASPADA 

Pembeli madu asli Tualang perlu berwaspada berikutan penjualnya umpama cendawan tumbuh dipelbagai pelusuk beratus botol dalam sehari  tanpa diketahui keaslian nya.

Pakar pencari madu tualang melaporkan pada Media Terkini bahawa setiap satu daerah berapa jumlah sarang madu tualang yang boleh sipetik namun jualan orang ramai umpama goreng pisang tak pandai habis ujar mereka.

Menurut sumber pencari madu tualang  ianya sukar dicari namun lambakan peniaga Madu Tualang terlalu banyak enta dari mana mereka ambil beratus botol dalam sehari tegas mereka.

Hati hati golongan pembeli Madu Tualang jika melihat lambakan madu tersebut setiap hari agar tidak terbeli madu yang palsu. Oleh. Norsham Haji Tukirin  

SOTONG KERING PAYAH NAK JUAL 

Sana sini sotong kering diniagakan setiap hari namun iamya sukar dijual walaupun harga sekadar RM5.00 bagi setiap 100 gram. 

Sotong halus kering ini juga tidak ada yang tahu dari mana diperolehi memandangkan yang penjual asal juga diragui status suku etnik mereka. 

Apapun pembeli juga boleh berwaspada dengan Sotong Kering ini agar tidak terbeli dengan setiap ikan laut yang dicampur dengan benda yang tidak baik ujar orang ramai yang ditemui. Oleh. Koijul Hairol

CABAI YANG BESAR  

Sesiapa peminat Cabai boleh mencari serupa ini didaerah Tambunan menurut sumber pengirim beberapa hari yang lepas. 

Bukan muda memperolehi Cabai yang sebesar ini walau dimana juga berada melainkan secara kebetulan berjaya menemuinya dikalangan penjual Cabai berkenaan. 

Mungkin kah Cabai sebesar ini lebih pedas perasanya tidak seorangpun yang tahu melainkan ada sudah yang mencubanya atau bertanya dengan pihak penanam Cabai berkenaan.

Bagi yang mencari benih Cabai Besar ini boleh lah datang ke daerah Tambunan bagi menemui penanam nya supaya berjaya memperolehi benih nya untuk ditanam. Oleh. Gifkir Aming 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan