Sabtu, 10 Jun 2023

TUNTUTAN SULU SABAH PERLU TEGAS BERANI

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Isu tuntutan yang mendakwa pewaris Sultan Sulu dengan berbilion ringgit wajar dijadikan satu teladan dan pengajaran dinegeri Sabah dimana golongan penuntut tidak menghormati kedaulatan Sabah didalam gabungan Malaysia sejak 1963 yang lepas. 

Daya usaha Datuk Seri Azal

ina Mohamad Said Menteri Undang Undang Malaysia serta Datuk Seri Dr. Dzambry Abdul Kadir Menteri Luar Malaysia telah berusaha membatalkan tuntutan tersebut di Mahkamah  Francis  demi mempertahankan kedaulatan rakyat dan negeri Sabah amnya.
Kepimpinan kerajaan Sabah dan seluruh rakyat asli negeri tersebut perlu bersatu mendokong usaha kerajaan perpaduan madani sehingga berjaya menghalang tuntutan tersebut.

Selain dari itu pemimpin kerajaan Sabah bersama rakyat asli mereka perlu sentiasa berkerjasama dengan Polis dan Tentera bagi mengawal penyusupan sebarang etnik yang mengaku pewaris Sultan Sulu agar keamanan serta keselamatan Sabah tidak tergugat didalam jamgkamasa panjang.

Menurut sumber yang sahih, ramai penduduk selatan Fhilipina yang dilaporkan terlalu muda memasuki negeri Sabah jika leka didalam pengawasan pasukan keselamatan dipesisir pantai Sabah apa tak lagi jika ada dalang yang menjadi musuh dalam selimut dinegeri tersebut.jķlĺlĺĺĺĺĺĺll




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Hatian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan