Jumaat, 9 Jun 2023

SAMPAI BILA WARIS SULTAN SULU BERDIAM DIRI? 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Isu tuntutan mengaku waris Sultan Sulu bagai tiada penghujung sehingga keperingkat antarabangsa masa kini dan amat terkesan dengan warga Malaysia dinegeri Sabah jika dihayati lebih mendalam segala tuntutan mereka.

Keupayaan Datuk Seri Azalina Othman Said Menteri Undang Undang Malaysia bersama Datuk Seri Zambry Abdul Kadir Menteri Luar Malaysia berusaha mempertahankan hak hak Malaysia dari tuntutan Pewaris Sultan Sulu perlu dijadikan teladan oleh penduduk Sabah dalam jangkamasa panjang. 

Bayangkan lah 8 orang yang mengaku pewaris sultan Sulu sanggup menggunakan saluran antara bangsa  bagi mengemukakan tuntutan berpuluh bilion ringgit namun masa 1963 tidak langsung nampak pewaris sultan sulu bersuara diperingkat antarabangsa bagi menegak kedaulatan kesultanan mereka.

Warga Sabah harus bersatu mendokong usaha Malaysia mempertahankan serta membatalkan segala tuntutan pewaris kesultanan Sulu  yang sudah tidak ada pengiktirafan dari kerajaan Philifina masa kini menurutmaklumat dari negara tersebut. 

Penduduk Malaysia  di Sabah perlu juga bersatu mempertahankan dan menamatkan segala tuntutan golongan yang mendakwa pewaris kesultanan sulu tanpa pengiktirafan dari kerajaan asal Philifina masa kini dimana semua yang ada di Sabah perlu dipertahan bersama Malaysia.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan