Rabu, 14 Jun 2023

ORANG ASING KIAN NAIK TOCANG 

Oleh. Norsham Tukirin

Sabah. Golongan pelawat didalam negeri ini perlu berwaspada dengan kumpulan asing yang gemar mencari gaduh dengan perseorangan berjalan walaupun ditempat orang awam. 

Kebanyakan orang asing yang berkumpulan berjalan  sering melanggar orang pelawat berseorangan walaupun orang asing terlibat golongan wanita berkumpulan mereka berani melanggar lelaki wanita berseorangan lapor orang asli Sabahan. 

Isu seumpama telah lama berlaku tanpa disedari semua pebduduk negeri Sabah walaupun ada warga asing  bagaikan memperlekeh orang asli Sabah didalam pertemuan harian lebih lebih lagi dalam laman sesawang umum dengan pelbagai nama samaran dan gambar yang dilampirkan tegas orang asli Sabah mendedahkan kes tersebut. 

Orang asing menyasarkan orang awam yang berseorangan berjalan atau menaiki bus pengangkutan awam untuk mereka lakukan buli dan menghimpit dijalan sempit agar jatuh jika tidak berwaspada.

Sehubungan dengan pendedahan ini, semua warga yang melawat Sabah harus bijak memilih kumpulan warga asing atau Pendatang Asing Tanpa Izin agar jangan didekati walau dimana mereka berada bagi mengelak  sengketa tidak diundang.



Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan  niaga didalam akbar harian Media  Terkini Malaysia Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan