Khamis, 15 Jun 2023

MENGAPA BORNEO TAK BOLEH BUAT 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Peniaga di Kelantan amnya beberapa kawasan negeri tanah Melayu masih boleh menjual nasi lemak bungkus berharga RM1.00 sebungkus namun Sabah dan Sarawak sukar bagi memperolehi harga seumpama ujar penduduk Borneo yang bekerja di Semananjung Malaysia. 

Nasi lemak Sabah menurut mereka diantara RM2.50 hingga RM3.50 sebungkus seperti yang dijual RM1.00 di Kelantan entah mengapa ianya boleh berbeza walaupun dalam satu negara namun peniaga makanan berbeza beza jelas golongan  bebera pekerja Borneo yang berkerja di Semananjung Malaysia.

Jika ini berlaku tanpa sebarang penyeragaman harga makanan nasi lemak sudah pasti  akan wujud keluhan rakyat pengguna dan pembeli nasi lemak terhadap kerajaan disetiap negeri yang memiliki harga makanan terlalu tinggi dalam jangkamasa panjang.

Hanya rakyat Borneo yang boleh berfikir dengan keadaan seumpama adakah barangan makanan di Semananjung Malaysia dan Sabah Sarawak tidak boleh diseragamkan terutama beras dan minyak masam yang dilaporkan dalam kawalan harga oleh  kerajaan  sehingga hari ini.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan