Sabtu, 3 Jun 2023

HARGA MAKANAN TERUS MELAMBUNG 

Oleh. Norsham Tukirin

Sabah. Mengimbau hasil tani yang terdapat di Sabah bagai mengejutkan produknya umpama harga EMAS bagai segenggam RM7.00 era June 2023.

Inilah TUHAU SABAH yang belum ada kawalan harga sesuka hati dinaik harga sedangkan ianya tumbuh sendiri atau ditanam oleh golongan petani bagi mengimbangi pemakanan warga asli Sabah.

Seperkara yang perlu diingat ialah pendapatan RIBA bagi umat Islam yang berniaga produk tersebut disamping bila harga melambung tinggi suara sumbang dimainkan salah kerajaan pula tanpa periksa siapa berniaga menaik harganya dengan ikut hati sendiri.

Tokoh ugama disetiap daerah dan kampung haruslah mendidik umat Islam setempat mengelak dari mengambil riba hasil perniagaan mereka sendiri dari masa kesemasa demi mempertimbangkan kos kehidupan orang miskin tegar.

LEMAK UNTUK DIMAKAN 

Oleh. Gifkir Aming

Dua perbezaan Nangka Binulang serta Nangka Bubur hanya boleh dikenali oleh pakar mengesan perbezaan buah pokok Nangka.

Menurut orang ramai yang ditemui Nangka Bubur lebih sesuai untuk dimasak sayor manakala Sayor Nangka Binulang sememangnya hanya sesuai dimakan sebaik masak buahnya dipokok. 

Buah Nangka Binulang sudah terkenal sejak sekian lama dinegeri ini bagi golongan etnik yang gemar memakan buah tersebut dengan penuh kelazatan nya.






Nota. Dilarang  membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan