Jumaat, 30 Jun 2023

DURIAN PENDALAMAN MUSNAH PEMANGSA 

Oleh. Gifkir Aming 

Tambunan. Durian Tambunan Keningau Sook Tenom mula gugur masa kini mamun apa lah daya sang pemusnah seperti tupai sudah memulakan serangan sebelum gugur ketanah.

Masaalah serangan haiwan perosak ini telah pun didedahkan oleh kru Media Terkini sejak beberapa minggu lalu namun haiwan haiwan perosak ini terus mengganas, hampir separuh buah yang gugur ini sudah pun berlubang diserang pemangsa walaupun pemilik kebun setiap hari menjaga kebun mereka namun pemangsa tidak mampu diusir tegas pekebun tempatan.

Semua buah yang musnah berlubang  hanya dipilih untuk makanan sendiri mahupun keluarga yang datang bertandang kerumah setiap pekebun buah durian sekitar, pekebun durian tempatan mendakwa sang pemangsa durian mereka bijak memilih buah yang berisi tebal dan lunak berbanding buah buahan yang kecil pemangsa tinggalkan ujar pekebun setempat. 

Pemngsa buah buahan tempatan dilaporkan bertambah banyak memandangkan tidak ramai yang mampu membeli peluru dikalangan pemilik senjata api berlesen berikutan  harga peluru meningkat tinggi, ada juga yang mendakwa jika tidak ada kelongsong peluru pembelian baharu tidak boleh dilakukan berikutan ramai yang tidak ingat menyimpan kelongsong peluru berkenaan akibat kesibukan menjaga kebun tegas mereka.





Nota dolarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kebebaran Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. PengarNg


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan