Selasa, 27 Jun 2023

Berita Ringkas 

IKAN ASIN HARGA TINGGI 

Oleh. Gifkir Aming

Sabah. Ramai pembeli ikan masin keciwa dengan sikap sebilangan warga yang sesuka hati mengaut keuntungan harga jualan berbanding harga pasaran.

Terdapat 3 ekor sahaja ikan masin kecil dijual RM12 hingga RM18.00 mengikut saiz yang dilihat boleh untung besar, kes ini berlaku dikawasaan luar bandar sejak mula covid 19 menyerang seluruh dunia.

Peliknya sehingga kehari ini harga ikan masin berkenaan terus bertahan harga sedangkan dibandar dan pekan hanya RM5.OO sebungkus 3 ekor bagai penjual terbabit makan RIBA bagi umat Islam tegas mangsa yang pernah membeli.

Pemimpin kerajaan diperingkat luar bandar dan perkampungan terpencil perlu mengawal kenaikan kadar harga pelbagai jenis makanan dikalangan pedagang orang tengah tidak kenal untung riba jelas orang kampung. 



WASPADA MAKANAN BUKAN ISLAM ? 

Oleh. Basron Kirwan

Produk buatan Sabahan digelar RAMUAN TUHAU dengan pelbagai jenis ramuan perlu pendaftaran Sijil Halal agar umat Islam yang membeli tidak ragu ragu  dari buatan warga bukan pemegang sijil halal khususnya untuk umat Islam. 

Produk TUHAU dilaporkan 
sudah menembusi tempahan dari seluruh negeri dalam kawasan Semenanjung Malaysia namun pembuat nya ada yang tidak memiliki sijil halal bagi tempahan makanan orang Islam.

Pembuatan makanan Produk TUHAU sangat penting sijil halalnya bagi kepentingan penempah dikalangan setiap umat Islam memandangkan ianya makanan yang menjadi santapan setiap keluarga umat Islam yang menggemar makanan tersebut. 

Dengan pendedahan ini semua  umat Islam  harus mengambil iktibar  Produk TUHAU yang sentiasa menjadi pilihan utama para penggemar agar memastikan ianya disahkan halal sebagai sumber makanan umat Islam jelas beberapa ulama yang ditemui. 





Nota. Dilarang mrmbuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran  dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Editor 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan