Ahad, 18 Jun 2023

Berita Ringkas 

MENGAPA PELANCONG MENGEMIS DISOKONG? 

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur.  Benarkah sebilangan warga Sabah tidak mengenali PELANCONG YANG MENYAMAR SEBAGAI PENGEMIS BERJALAN?, persoalan ini didedahkan oleh  golongan peniaga yang hairan melihat rakyat negeri tersebut saling menghulur wang RM5.00 hingga RM10.00 pada pengemis jalanan dari luar negara ujar mereka. 

Golongan pengemis terlibat sekadar membawa kertas bertulis Mandrin dan Melayu tanpa sebarang chop pengesahan pengemis berkenaan boleh mengutip derma dari orang ramai namun warga Sabah terus memberi tanpa sebarang pertanyaan terhadap pengemis berkenaan. 

Kru Media Terkini dimaklumkan sebilangan warga Sabah jika terjumpa etnik mereka rakyat Malaysia cukup langkah enggan menegur malah melangkah pergi jauh dari masyarakat mereka sendiri.

Sebaliknya sebilangan golongan pelancong Mengemis penduduk yang ego enggan bertegur sapa dengan etnik mereka akan terus menghulurkan wang ringgit tanpa berfikir panjang.

Sikap seumpama harus disedari serta diketepikan oleh warga Sabah demi mengelak  kerugian besar terhadap penduduk Sabah dalam jangkamasa panjang.


 Oleh. Koijul Hairol

ADA JUGA BERNIAGA BERHEMAH 

Sebilangan kecil sahaja peniaga kecil kecilan dalam Sabah mematuhi kadar harga pemakanan walaupun peniaga lain mendakwa semua harga barangan telah meningkat tinggi. 

Menurut peniaga terlibat yang masih mengekalkan harga  sejak 4 tahun lalu, kos belian barang makan  masih terkawal dan tidak pantas menaik harga jualan terlalu tinggi apa tak lagi jika sudah termasuk didalam RIBA bagi umat Islam katanya. 

Dalam konteks seumpama semua warga harus memilih tempat belian barangan supaya terhindar dari peniaga tamak dan rakus mengaut keuntungan tanpa menghiraukan golongan orang susah tegas penduduk Sabah yang ditemui.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita  dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan