Isnin, 13 Mac 2023

WARGA SABAH PERLU BUKA MATA 

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Sampai bila Pendatang Asing Tanpa Izin terus menyusup kenegeri Sabah?, siapakah yang menanti mereka jika terlepas kawalan pihak berkuasa keselamatan Malaysia yang bertugas dalam negeri tersebut?.

Antara persoalan rumit yang dilontarkan sebilangan orang asal negeri Sabah sebagai mengulas penyusupan masuk PATI kedalam negeri tersebut secara berulangkali, jika tidak ada yang sanggup menumpangkan PATI menduduki rumah kediaman mereka dalam beberapa lama sehingga mereka mendapat pekerjaan cara sembunyi.

Menurut sumber maklumat orang asal Sabah, kebanyakan PATI yang menyusup memasuki negeri ini adalah dari jiran Philifina dan sebilangan kecil dari Indonesia ujar mereka. 

Pasukan keselamatan Malaysia dengan pelbagai unit siang malam mengawal sempadan namun bukan muda bagi mengekang kedatangan PATI selagi tidak ada kerjasama semua orang asli Sabah memberi maklumat kehadiran golongan PATI kenegeri Sabah.

Hanya orang asli Sabah sahaja yang mampu melapor jika ada kehadiran PATI dinegeri mereka demi mencegah masa depan dari kebanjiran terlalu ramai Pendatang Asing Tanpa izin agar Sabah bersih dari kumpulan terlibat.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan