Selasa, 14 Mac 2023

PELANCONG KUTIP HAMPIR 1,000 RINGGIT 

Oleh. Norsham Tukirin 

Sabah. Seorang pelancong wanita yang dilaporkan hanya menulis sendiri nota didalam kertas meminta derma boleh memperolehi hampir RM1,000 sehari. 

Ini dilaporkan pendapatan nya berikutan setiap seorang muda mudi menghulur RM5.00 hingga RM10.00 kepada pelancong terbabit dimana simpati mereka 

terlalu tinggi tanpa kajian dengan teliti surat yang dibawa meminta derma. 

Sesuatu yang pelik bagi sebilangan warga muda mudi  dalam Sabah terlalu muda memberi wang pada pelancong asing namun dengan kaum etnik mereka sendiri bagai tidak kenal dengan kepayahan hidup orang susah ujar orang asal yang ditemui.

Bagaimana pelancong asing yang mengaku sakit dinegara perantauan tanpa sehelai surat pun dari kementerian kesihatan negara asal mereka?, malah adakah pesakit kronik dari negara asal dibenarkan melancong kenegara lain semata mata bergerak meminta derma oleh kerajaan mereka terang penduduk tempatan. 

Semua pihak perlu meneliti kejadian tersebut agar tidak sesuka hati meminta dan memberi derma antara pelancong asing dengan penduduk tempatan tanpa surat rasmi dari kerajaan negara asal mereka (pelancong) demi mengelak sebarang penipuan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan