Jumaat, 24 Mac 2023

PAPARAN DAHULU KINI MASIH WUJUD 

Oleh. Williem Anak Lagau 

Sabah. Isu perniagaan dilorong dari dahulu sampai sekarang masih 

wujud sehingga hari ini tidak berkurang malah kian bertambah dari hari kesehari tanpa disedari masyarakat sekeliling. 

Mengapa penjualan rokok seludup ini banyak pertambahan dari setahun ke setahu, tentu sekali tempahan dari penduduk negeri ini meningkat tanpa mereka sedari ianya galakan orang asing ke Sabah cari makan dengan senang.

Selain senang menjual rokok seludup, golongan warga asing juga senang berniaga curi curi tanpa lesen seperti rokok, ubat tradisional, pakaian bundle, jam tangan, cermin mata, tali pinggang serta tukang buat kasut namun terus dilanggani oleh sebilangan besar penduduk negeri Sabah lapor pemerhati kebanjiran mereka.

Ada juga dilaporkan segelintir orang Sabah lantang bersuara membidas orang asing atau PATI dalam negeri ini, namun menjadi pembeli rokok seludup, melanggani pembuat kasut, membeli pelbagai jualan bergerak mereka, membeli iklan jualan mereka dan memanggil PATI MEMBERSIH TANAH KEBUN mereka.

Bagaimana langkah mengurang kebanjiran PATI selagi ada sokongan mereka berada didalam negeri ini terus bertambah sudah pasti rakan rakan mereka dinegara asal secara sembunyi terus memasuki negeri Sabah. 

Oleh itu semua orang Sabah harus menanam semangat memboikot semua perbuatan kerja, menjadi pembuatan kasut, menjual pelbagai barangan secara bergerak setiap hari juga perlu di jauhi jika magu dijauhi sepanjang masa.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan