Ahad, 12 Mac 2023

TUGU TAMU SABAH TINGGAL PANDANGAN 

Oleh. Gifkir Aming 

Sabah. Penanaman Batu Tugu Tamu Tradisi Mingguan yang diadakan penuh adat istiadat oleh kumpulan BOBOLIAN dahulu kini hanya dipandang mata oleh sebilangan peniaga baharu disetiap tamu berkenaan.

Kebanyakan Tugu Batu Tamu yang dilaporkan banyak tercemar adalah dikawasan yang banyak orang asing menduduki kawasan tersebut, ini ditambah pula dengan sumber maklumat terdapat Pendatang Asing Tanpa Izin yang berselindung dikawasan sebangsa mereka yang berkerja dalam negeri ini.

Antara kemelut yang perlu diteliti oleh pakar pakar adat asli Sabah bagaimana mahu melindungi Tugu Batu Tamu Tradisi disetiap daerah mahupun pekan yang memiliki Tamu Tradisi sejak merdeka 1963 ujar orang asal Sabah.

Bayangkan lah Batu Tugu Tamu Tradisi (GAMBAR ATAS) terlalu muda diceroboh sama ada membuang sampah atau kencing diwaktu malam tanpa pagar keliling berkunci langsung tidak nampak serta bagai tidak disedari kerajaan pemegang adat jelas orang asal Sabah.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan