Rabu, 8 Mac 2023

PARKING SESUKA HATI TREND SIAPA? 

Oleh. Jaitos Dumiri

Trend sesuka hati meletak kenderaan dilaluan pejalan kaki hasil ilham pemandu muda mudi dipercayai budaya dari negara asing yang dibenci oleh warga asli Sabahan.

Golongan pemandu ini juga  sukar menerima teguran dari orang asli Sabah walau secara baik sekalipun, ianya dilaporkan berpunca dari budaya mereka yang dibawa dari luar negara diamalkan didalam negara ini jelas orang asli tempatan. 

Berwaspada lah dengan budaya ini agar jangan menular kepada generasi warga asli Malaysia sejak tahun 1957 yang bersopan santun sehingga hari ini tanpa budaya asing meresapinya.



 DEPAN MATA TERUS DISANJUNG ?

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Benarkah di Kota Kinabalu Sabah orang yang diragui statusnya terus disanjung dan dihormati semata mata dijadikan pekerja oleh orang tempatan bagi membuang sampah mereka tiap hari.

Jika ini benar bagaimana orang tempatan boleh dipujuk oleh orang yang diragui status kerakyataan dalam Malaysia muda sangat bekerja dalam pasar sayor sebagai pembuang sampah tegas mereka.

Renung renungkan  kisah ini yang  boleh melemahkan budaya dan didikan moral seluruh m
bangsa bumiputera Sabah pada masa akan datang.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan