Jumaat, 31 Mac 2023

BERAPA RAMAI MEMBELI JERANGAU MERAH TIRUAN? 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Borneo. Berapa jumlah pembeli JERANGAU MERAH TIRUAN diseluruh Malaysia sehingga hari ini?, mungkin golongan pembeli herba JERANGAU MERAH TIRUAN tidak merasa tertipu namun


 bila melihat dauh lapisan bawah helaian nya baharu rasa tertipu.

JERANGAU MERAH ASLI memiliki helaian lapus daun bawah berwarna merah coklat manakala Jerangau Putih yang dijual terbuka berdaun hijau lapisan atas dan bawah helaian daun nya.

Penipuan dikalangan penjual tamun mingguan dan pasar malam cukup licik dimana puluhan tahun mereka berniaga menjual Jerangau Putih dilapor Merah tanpa takut dosa menipu, gambar bahagian atas adalah asli JERANGAU MERAH manakala gambar bawah ialah JERANGAU PUTIH yang dijual berleluasa seluruh tamu mingguan dan pasar malam melaporkan sebagai asli Jerangau Merah bagi pembeli yang tidak mengenali.

Pemilik asli Jerangau Merah Sarawak mendedahkan penipuan ini supaya dunia tahu dengan perbezaan herba asli Jerangau Merah dan Jerangau Putih sangat berbeza disamping khasiat nya juga jauh perbezaan, kadar harga kedua dua herba tersebut  juga jauh berbeza namun bila kumpulan penipu menjual JERANGAU PUTIH mereka sama kan juga dengan JERANGAU MERAH khususnya yang tidak mengenali.

Bayangkan lah liciknya pedagang pedagang JERANGAU TIRUAN yang mengaut keuntungan tinggi puluhan tahun dahulu tentunya ramai sudah yang menjadi kaya raya hasil jualan jerangau palsu dan bukan Jerangau Merah asli yang sebenar terang pemilik jelas pemilik tanah Jerangau Merah tumbuh.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini harian Kuala Lumpur. Pengarang

1 ulasan: