Selasa, 28 Mac 2023

ISU PENGEMIS AMAT PANAS 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Pengemis berbeza status antara Semenanjung Malaysia dan Sabah jika dilihat dari semua pendedahan semasa nedia eletronik. Di Semenanjung Malaysia kebanyakan penduduk tempatan walaupun adakalanya warga asing sesekali kelihatan bercampur 

dengan penduduk tempatan. 

Mengimbas pengemis dari Sabah yang dilaporkan ialah dimonopoli warga asing serta pelancong luar negara yang hanya menggunakan sehelai kertas tulisan sendiri tanpa chop pengesahan dari kerajaan Malaysia hingga kini. 

Berdasarkan kepada situasi ini 

seluruh rakyat Malaysia dan Sabah khususnya sentiasa meneliti setiap pengemis yang ditemui adakah mereka ini memiliki kelulusan meminta sedekah dalam jangkamasa panjang bagi mengelak penipuan. 

Generasi muda mudi harus memberi peringatan kepada orang tua tua didalam negara ini supaya tidak terpengaruh dengan dakyah pengemis yang bijak berlakon meminta simpati demi wang yang diperolehi cara muda dan bukan kelayakan diri mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan