Isnin, 27 Mac 2023

SATU NEGARA HARGA BERBEZA 

Oleh Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Kebebasan suara rakyat jelata diseluruh Tanah Melayu namun dilaporkan  berbeza dengan bagi Sabah dibawah bayu dimana jarang kedengaran.

Sebagai contoh harga telur juga berbeza gred B lebih kurang RM10.90 dalam 30 biji namun di Sabah lebih RM14.20 sen, ayam sekilogram juga termurah di Semananjung Malaysia RM9.90 namun di Sabah RMRM13.70 masa kini namun sunyi sepi sahaja penduduk Sabah.

Dalam konteks ini adakah kehidupan penduduk Sabah lebih mewah berbanding di Semananjung Malaysia kos sara hidup  tinggi sekalipun mereka menyepi diri sahaja. 

Suara warga Sarawak cukup lantang jika ada yang tidak terbela didalam kehidupan masyarakat mereka menerusi media cetak dan media eletronik dalam negeri mereka sendiri menjadikan kerajaan negeri dan persekutuan menggembeling usaha menghulur bantuan pada rakyat tempatan.

Apapun hanya rakyat berbilang kaum dalam Sabah sahaja yang memastikan kelantangan mereka menyuarakan kadar tinggi kos sara hidup penduduk Sabah supaya diseimbangkan kepada kos sara hidup rendah  diseluruh  negeri Sabah jangka panjang kelak.




Nota, Dilarang membuat ulasan berita , memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan