Rabu, 22 Februari 2023

NOTIS TERPAMPANG PENJUAL KELILING 

Oleh. Jopis Anak Lagau 

Sabah. Isu notis berulang dari pihak berkuasa tempatan namun penjual rokok seludup terus berleluasa bagaikan tidak ada titik nokthanya, kedegilan pihak penjual berleluasa berpunca dari sokongan pembeli warga tempatan dengan kadar harga yang termurah lapor warga tempatan yang ditemui.

Penjual rokok seludup ini juga memiliki rangkaian besar dikalangan penghantar bekalan yang berpengaruh dan mampu menutup perilaku penghantar bekalan tanpa diburu pihak berkenaan. 

Menurut golongan aktivis masyarakat Sabah, penjual rokok seludup bagai tidak takut pada sesiapapun melintasi mereka apa tak lagi orang yang tidak memiliki pakaian seragam, tidak hairan lah dimana juga bandar pekan pasti ada sahaja kumpulan penjual rokok seludup bertopeng jual buah, pakaian terpakai dan beberapa penyamaran lain ujar mereka.

Hanya permaufakatan orang asli Sabah sahaja yang mampu menghentikan langganan membeli rokok seludup yang mampu menghentikan aktiviti peniaga peniaga berkenaan diseluruh Sabah.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan