Ahad, 26 Februari 2023

JANDELA SEMASA 

SUKARNYA MENCARI DISABAH 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah. Mencari harga makan RM2.00 dinegeri ini bukan muda sedangkan harga RM5.00 pun kedai makan boleh dihitung dengan jari walaupun Kerajaan Perpaduan sudah umumkan kepentingan menyediakan makanan tersebut untuk orang orang miskin. 

Bandar Kota Kinabalu yang dilaporkan pembaca Media Terkini tidak nampak dimana kedai makan RM5.00 dan RM2.00 amnya, apakah di Sabah tidak ada rakyat termiskin gaji dibawah RM1,500 sebulan soal pembaca Media Terkini dekat sini. 

Menurut orang asli Sabah yang ditemui hari ini, masih ramai pekerja swasta baharu bergaji kurang RM1,300 apa tak lagi kerja kedai makan pasti  ada bergaji RM850.00 terang mereka. 

Apapun terpulang kepada kerajaan Sabah memastikan penjualan makanan antara RM5.00 hingga terendah RM2.00 sekali makan untuk seorang.


FIKIRKAN SEBELUM MELANGKAH 

Oleh. Jasly Dollah 

Benarkah wanita tidak lagi mengutamakan keselamatan diasat jalan raya masa kini?, persoalan ini dirungkai oleh para pembaca Media Terkini baru baru ini nelihat perilaku mereka setiap hari.

Isu dibangkitkan terdapat wanita yang sesuka hati menyeberang jalan raya besar walaupun bukan dilintasan utama yang dibenarkan, ada juga wanita yang cepat melenting bila ditegur baik oleh kaum Adam segala kelalaian mereka setiap kali melintasi jalan raya walaupun usaha menyelamatkan mereka.

Ini lah kisah benar yang dirungkai pembaca Media Terkini  berhubung isu wanita dimana ada golongan terlibat tidak kisah sangat nyawa mereka ketika menyeberang dijalan raya besar walaupun boleh membunuh diri mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan