Rabu, 22 Februari 2023

LALUAN TIKUS PERLU KAWALAN KETAT  

Oleh. Wiliem Anak Lagau

Tawau. Semua sungai besar yang mengalir ke laut dengan bakau yang rimbun perlu kawalan ketat berikutan sumber pengakuan warga asing muda menyusup keluar masuk melalui rimbunan bakau dan menyusup  lorong sungai bagi memasuki perkebunan dikawasan ini. 

Isu laluan tikus warga asing dibongkar oleh warga asli didaerah Tawau dengan bersembunyi dikongsi kongsi suku etnik mereka yang berkerja sah diladang ladang kelapa sawit dalam daerah tersebut.

Antara yang kerap menjadi laluan warga asing ialah Sungai Berantian, Sungai Kalabakan senang bergerak laluan bot bot kecil khususnya pada waktu subuh atau lewat maghrib agar sukar dipandang pihak berkuasa tempatan dengan keluasan diluar jangkawan.

Hanya bantuan warga asli Sabahan di Tawau sahaja menyalurkan maklunat terperinci kebanjiran warga asing yang menyusup masuk mampu membenteras kebanjiran etnik orang asing yang masuk menyusup dikawasan tersebut. 




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan