Jumaat, 19 April 2019

 SUARA RAKYAT BRUNEI PERTAHAN NEGARA
MEREKA
Oleh. Hujera Ben Dan Norhafzah Dolah
Bandar Seri Begawan. Sejarah perjuangan Parti Rakyat Brunei mampu mempertahankan negara Brunei dari menyertai dalam pembentukan Malaysia, kebangkitan Parti Rakyat Brunei menentang kemasukan kerajaan Brunei kedalam Malaysia sebagai negara bersekutu berlaku pada 8 December 1962 hasil bantuan Parti Komunis Indonesia dipercayai serangan bersenjata walaupun akhirnya dapat dipatahkan kerajaan Brunei hasil bantuan tentera Kerajaan British namun dipercayai kekuatan luar biasa sokongan Parti Komunis Indonesia masa tersebut terhadap Parti Rakyat Brunei telah memberi ilham Tengku Abdul Rahman Putra Alhaj menolak kemasukan Brunei kedalam Malaysia.
Dalam konteks ini dua tahun Kemudian dari 1963 Singapore pula menarik diri bersama Malaysia dalam tahun 1965 dengan beberapa faktor yang tidak boleh diselasaikan menurut sumber dari negara Singapura.
Hari ini Brunei dan Singapura setara dengan Negara Malaysia walaupun terlalu kecil tanah airnya namun rakyat jelata mereka semua hidup selesa dan tidak nampak sebarang masaalah meniti kehidupan jelas masyarakat setempat yang ditemui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan