Khamis, 1 Disember 2016

Oleh. Jasly Dol
BANYAK MELOBI MINTA DICALONKAN
SABAH. Kumpulan pemimpin parti politik diperingkat bahagian dalam negeri ini sudah mula melobi kepada presiden parti masing masing agar diberi peluang bertanding dalam pilihan raya ke 14 yang dijangka tidak lama lagi, sesuatu yang rakyat jelata dalam kawasaan pemimpin yang aktif melobi adalah golongan terlibat jarang sekali bersemuka dengan rakyat berbilang kaum apa tak lagi menghulur bantuan sememangnya jauh sekali dalam kawasan mereka.
Tidak kurang juga dikalangan pemimpin parti politik yang kuat melobi ini suka memilih rakyat yang didampingi hanya 5 dalam 100 membuat ramai yang keciwa dan meramalkan sesuatu kekalahan jika golongan terlibat dipilih sebagai calon, langkah melobi calon ini berlaku dikalangan parti kompenan BN sehingga 1DUN dan 1PARLIMEN bukan kawasan UMNO 3 hingga 5 calon setiap parti namun entah apa yang akan terjadi jika orang lain pula yang terpilih disaat akhir pasti ramai keciwa.
Demikian pendedahan Mohd. Latif Abdul Hasan kepada media terkini sabah sebagai mengingatkan para pemimpin tertinggi kerajaan masa kini agar tidak terpengaruh dengan pihak melobi tanpa suara rakyat jelata, semua kesilapan dalam pemilihan calon pilihan raya mampu memberi aib kepada kerajaan BN jika menghadapi kekalahan apa tak lagi ramai orang pemimpin bahagian tidak pernah bersemuka dengan orang orang kampung meteka selepas dipilih kurang 30 orang penyokong dalam 1 bahagian dewan undangan negeri katanya.
Mohd. Latig Abdul Hasan juga mengingatkan rakyat jelata dan kerajaan negeri serta persekutuan agar benar benar memilih calon yang disokong seluruh rakyat berbilang kaum walaupun tidak mendabik dada melobi calon, sikap ahli parti yang suka bergerak mendampingi rakyat berbilang kaum lebih baik dalam mendapat kemenangan berbanding dikalangan melobi tanpa dikenali seluruh penduduk disetiap kawasan yang mereka wakili sejak beberapa tahun yang lalu tegas beliau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan