Jumaat, 19 Mei 2023

HORMATI SEMUA ORANG DITEMPAT AWAM 

Oleh. Gifkir Aming

Golongan wanita perlu menghormati semua orang dengan membuka ruang laluan pejalan kaki orang ramai tanpa mempamerkan badan mereka berbaris dijalanan umpama laluan berkenaan mereka yang berkuasa. 

Kebanyakan kes seumpama berlaku dikawasan bandar dan pekan dalam Sabah bagai wanita muda terlibat dipengaruhi budaya asing yang gemar menghalang laluan orang lain.

Golongan penghalang laluan orang lain ini juga dilaporkan tidak langsung melihat walau siapa juga yang mereka halang selagi tidak berpakaian seragam kakitangan kerajaan mahupun pasukan keselamatan. 

Perbuatan seumpama sangat memalukan perilaku sebilangan kaum wanita jika mereka tidak berubah atau ditegur setiap masa,  malah sikap mereka lebih meniru perbuatan perempuan dan lelaki warga asing harus ditinggalkan demi memelihara budaya saling menghormati antara satu sama lain. 



 SIAPA MEMELIHARA KAMBING DITEPI JALAN BESAR 

Oleh. Norsham Tukirin 

Pengguna Jalan Raya Telipok ke Puterajaya gempar dengan kewujudan Kambing berkeliaran dipelihara tepi jalan raya besar hampir setiap hari. 

Pengguna Jalan Raya terkilan jika Kambing berkenaan berkeliaran dijalan raya dan terlanggar kenderaan tanpa sengaja siapakah bertanggonjawab mahu membayar kerosakan kenderaan pengguna jalan raya soal mereka. 

Beberapa pemandu kenderaan  yang melintasi kawasan berkenaan turut merakamkan gambar kumpulan KAMBING YANG MERAGUT RUMPUT SEPANJANG TEPI JALAN RAYA tersebut, mereka juga meminta kerajaan Sabah menyiasat pemilik haiwan ternakan berkenaan sebelum sebarang kejadian tidak dijangka pada masa hadapan. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Akbar Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan