Ahad, 7 Mei 2023

DELEMA AIR DALAM NEGERI SABAH

Oleh. Williem Anak Lagau 

Isu bekalan air  didalam  negeri Sabah yang menjadi cerita panas berhubung kekurangan bekalan tersebut diseluruh negeri dilapirkan berkait dengan perbuatan mencuri bekalan air dikawasan setinggan 
atau setiap rumah rumah haram warga asing didalam tanah individu  tanpa  ada pemantauan sirius dikalangan pihak berkuasa apa tak lagi sebilangan warga Sabah yang tinggal berhampiran ramai yang kunci mulut.

Majoriti rumah setinggan dan rumah rumah yang bersembunyi didalam geran tanah individu orang asli Sabah bukan sahaja mencuri sambungan Air  malah ada juga dikalangan mereka yang sanggup mencuri bekalan tenaga letrik bagai tidak kisah golongan tertentu yang melihatnya.

Bekalan Air dan Bekalan Letrik dalam negeri Sabah kerap sekali dicuri penduduk rumah setinggan yang hanya dijeling penduduk tempatan walaupun setiap hari mereka mampu menonton nya  namun golongan terlibat hanya diam membisu.

Isu kekurangan bekalan Air dalam negeri Sabah bukan perkara baharu malah setiap tahun ianya seringkali berulang terputus bekalan namun rumah setinggan tersenyum tidak putus bekalan air berserta bekalan tenaga letrik jelas penduduk Sabah yang ditemui.

Golongan mencuri air dan bekalan tenaga letrik dalam negeri Sabah boleh dibasmikan jika seluruh warga bersatu sama sama memantau golongan penghuni setiap perumahan kawasan setinggan dikalangan orang asing dan pendatang asing tanpa izin setiap masa. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pemgarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan