Selasa, 24 Mac 2020

DUNIA DISERANG COVID 19
Oleh. Huzera Ben
Itali. Dalam kepesatan pembangunan dunia menerusi pelbagai kepakaran Covid 19 mampu menembusi pertahanan negara negara maju sehingga mengorbankan nyawa dalam jumlah yang banyak walaupun pelbagai usaha perubatan dunia setakat ini masih buntu mencari vaksin pemusnah sebenar Covid 19, negara ini mempunyai lebih 30,000 orang positif Covid 19 yang sembuh lebih 1,624 orang manakala korban nyawa melebihi 1,328 orang setakat ini sungguh membebankan pihak perubatan negara ini disamping warga setempat kurang mematuhi arahan berkurung dalam rumah walaupun berulang kali dihebahkan arahan tersebut.
Negara ini juga setaraf kemajuan dikalangan negara negara barat yang lain seperti Amerika Syarikat, Rusia, Jerman serta negara negara lain termasuklah Timur Tengah namun bukan muda menghadapi penyakit ganjil Covid 19 menurut jurucakap pengarah perubatan yang bertungkus lumus memantau situasi penularan penyakit tersebut.
Bagi pasukan keselamatan negara ini telah siapa siaga mengawal gerakan masyarakat setempat tidak kira siang dan malam bagi mengekang penularan wabak Covid 19 yang masih digeruni dunia sehingga kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan