Ahad, 27 Ogos 2017

OLEH. JASLY DOL
SEPTEMBER HARI KEMENANGAN UNTUK HAJI

Sabah. Perayaan Hari Raya Haji atau Aidiladha disambut pada 1 September 2017 dimana setiap umat Islam pasti meraihkan perayaan tersebut walaupun dengan cara berbeza beza berdasarkan pada mazhab agama masing masing, tidak hairan lah jika pelbagai etnik diseluruh negara mempunyai pelbagai pandangan berhubung sambutan Aidiladha walaupun sesama beragama Islam dimana wajar memahami segala mazhab mereka yang diamalkan setiap etnik.
Sambutan aidiladha tahun 2017 bagi Sabah dan Sarawak amat bersejarah dimana hampir bertepatan Sambutan Kemerdekaan 16 September setiap tahun dan sempena September 2017 ini sahabat handai beragama Islam di Sarawak dan Sabah mampu merealisasikan erti kemerdekaan tanpa terpengaruh dengan pelbagai dakyah yang tidak bertanggongjawab, sambutan Hariraya Haji juga tidak terhad malah boleh diraih bersama walaupun terdapat pelbagai  pegangan agama  namun yang jelas tidak berlaku kekangan merayakan perayaan tersebut asalkan bersama dengan masyarakat Islam demi menjaga ketertiban sambutan berlandaskan sunnah huwaljamaah.
Sambutan Aidiladha dalam negeri Sabah dan Sarawak sememangnya dilaporkan terlalu unik berikutan terlalu ramai keluarga berlainan agama sejak moyang mereka lagi disamping duduk berjiran sekampung penuh bermaufakat demi menjauhi sengketa, diharapkan masyarakat  Sarawak mahupun Sabah amnya mampu realisasikan permaufakatan seperti satu keluarga bahagia dan lenuh kemajuan tanpa persengketaan  seperti masyarakat dinegara jajahan kuasa kuasa besar penuh permusuhan tanpa kesudahan.

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDULADHA (HARI RAYA HAJI) TAHUN 2017,  KEPADA, SELURUH LAPISAN MASYARAKAT BERAGAMA ISLAM DIMANA JUGA BERADA KHUSUSNYA GOLONGAN YANG MENGENALI KAMI DI SARAWAK SABAH SERTA MALAYSIA AMNYA. SAMA SAMA LAH KITA MEMUPUK PERPADUAN AGAR BERSATU DALAM KEMAJUAN PEMBANGUNAN DAN EKONOMI BERSAMA SEPANJANG MASA.
DARIPADA,  1. DAIMIN SULUKAN  2. MEJAR (K) ARMAN KARIM 3.JOPIS ANAK LAGAU 4. WILLIEM ANAK LAGAU  5. BUJIE TUKARANG 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan