Jumaat, 4 Ogos 2017

I
Oleh. Jasly Dol
PENGHAYATAN HARI PAHLAWAN DAN KEMERDEKAAN  PERLU SETIAP DIRI
Sabah. Semua lapisan masyarakat dalam negeri ini perlu menghayati sejarah khidmat para pahlawan KETENTERAAN kita sehingga memelihara kedaulatan negera khusuanya tanah Sabah dengan mencapai KEMERDEKAAN bagi memperkasa pembangunan dan ekonomi masyarakat berbilang kaum tanpa mengira kefahaman  politik semasa, isu PAHLAWAN dan KEMERDEKAAN perlu diasingkan dari pelbagai kefahaman politik agar penghayatan kedua dua hari bersejarah ini disanjung semua lapisan masyarakat tidak kira mana mana aliran politik wajar memberi penghormatan  terhadap kedua dua perayaan tersebut.
Hari PAHLAWAN dan Hari KEMERDEKAAN merupakan dua sejarah rakyat seluruh Sabah yang mampu memberi teladan agar kita mampu mengimbas betapa tinggi jasa pengorbanan bekas bekas TENTERA kita mempertahankan tanah air walaupun terpaksa berpisah dengan keluarga masing masing dalam jangkamasa yang lama, namun masih terdapat segelintir masyarakat hari ini kurang memperaktikkan hari PAHLAWAN dan hari KEMERDEKAAN walaupun Kerajaan memberi penghormatan kedua dua hari bersejarah tersebut setiap tahun dengan penuh penghormatan dan doa terhadap para pejuang yang terkorban demi mempertahankan negara yang tercinta.
Bait bait pengorbanan pejuang PAHLAWAN merealisasikan sejarah KEMERDEKAAN tidak muda dilupakan bagi masyarakat berusia walaupun berbeza kefahaman politik namun penghayatan bersejarah tidak boleh dicampuradukan politik apa tak lagi alam menghulur doa terhadap pejuang negera tang terkorban, tidak hairan lah jika masa kini wargatua lebih tersentuh menghatati hari PAHLAWAN dan hari KEMERDEKAAN walau dimana juga berada sudah pasti mereka akan terus meluangkan masa bagi mengimbas hari bersejarah seumpama supaya menjadi petunjuk teladan baik dikalangan generasi muda mudi pada masa akan datang.
KATA KATA ORANG MENGENANG PENGORBANAN JASA PAHLAWAN SERTA PEJUANG KEMERDEKAAN TANPA MENGIRA KAUM AGAMA DAN DARJAT SETEMPAT.

SELAMAT MENYAMBUT HARI PAHLAWAN DAN HARI KEMERDEKAAN TAHUN 2017, KEPADA SELURUH SAHABAT KENALAN SERTA SEMUA PEJUANG PAHLAWAN DAN PEJUANG KEMERDEKAAN SEJAK SEKIAN LAMA YANG DIKECAPI BERSAMA SEHINGGA HARI INI. SEMOGA SELURUH KELUARGA PARA PEJUANG PAHLAWAN YANG GUGUR DIMEDAN JUANG TERUS DITITIPKAN DIA DISAMPING KELUARGA MEREKA TABAH MEMPEROLEHI PERLINDUNGAN DARI TUHAN, MARI BERSAMA HAYATI DAN PELIHARA HARI KEMERDEKAAN BERSAMA AGAR TIDAK TERGUGAT SEPANJANG MASA.
DARIPADA,  1. MARINO AHMAD  (SEPANGGAR) 2. ALOYSIUS BOYOU  (PENAMPANG)  3. DONIUS BULANGOU (MENGGATAL) 4. MADIN ANAK (TAMPARULI) 5. JALUMIN BAYOGOH (KOTA BELUD)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan