Selasa, 1 Ogos 2017


Oleh. Bujie Tuekarang
BN  VS PEMBANGKANG SIAPA DIPILIH?
Kota Kinabalu. Rakyat jelata yang mengundi dalam kawasan Parlimen Sepanggar dalam delema berikutan pertembungan Calon Parti Kompenan BN dengan beberapa Calon  Parti Pembangkang yang kini giat berkempen bagi menukar tampok kerajaan Negeri mahupun Persekutuan pada PRU ke 14 akan datang, Parlimen Sepanggar mempunyai Kerusi DUN Inanam DUN Kerambunai dan Sempadan Baru DUN Darau dengan pelbagai agenda disampaikan pada rakyat yang berdaftar sebagai pemilih demi meraih sokongan undi agar mereka yang bermain politik boleh menjadi wakil rakyat mahupun wakil Parlimen menerusi proses pilihan raya.
Bagi merebut kerusi DUN Inanam, DUN Kerambunai dan DUN Darau serta Parlimen Sepanggar ramai parti politik pembangkang berusahs mendekati rakyat jelata seperti GABUNGAN SABAH. STAR, SAPP, PERPADUAN, PARTI HARAPAN RAKYAT SABAH (JARAPAN) disamping bersendirian WARISAN, PCS, PKS, termasuklah Pakatan Dari KL,
Ia termasuklah PARTI KEADILAN RAKYAT, AMANAH. DAP dan BERSATU sertaSepangga
juga beberapa parti tempatan Sabah yang mulai menggerak jelajah mereka meraih sokongan rakyat jelata terutama menjelang pilihan raya ke 14 namun semuanya akan dinilai sendiri oleh rakyat jelata pemimpin memelihara anak negeri  dan bukan mereka yang diragui.
Menurut penduduk anak negeri Sabah sekitar Parlimen Sepanggar, jika Ahli Parlimen Sepanggar sekarang Datuk Jumat Idris (Berbaju Merah) tidak lagi dicalonkan oleh UMNO pada PRU ke 14 diramalkan terlalu sikit bagi mempertahankan pengundi setempat apa tak lagi Parti DAP pada PRU ke 13 memperolehi  lebih tiga belas ribu undi walaupun calon tidak populor  En. Jeffery Kumin namun memperolehi undi tertinggi dari kumpulan parti pembangkang menentang Datuk Jumat Idris (UMNO), jika semua ini tidak diteliti oleh kepimpinan tertinggi UMNO maka bertambah lah perpindahan pengundi perpecahan dimana mana parti pembangkang akibat kekeciwaan rakyat terhadap pemimpin yang mereka kagumi ditukar dengan pengamal politik muda dan tidak memiliki pengalaman serupa dengan Datuk Jumat Idris yang terus bersama rakyat walaupun telah digantung dalam jawatan parti dan sampai kini tidak ada keputusan pengampunan  walaupun sudah banyak membuat kerja untuk masyarakat dalam Kawasan Parlimen jelas penduduk Sepanggar.
DIJANGKA PARLIMEN SEPANGGAR AKAN BERTEMBUNG DENGAN BN DENGAN ANTARA 7 HINGGA 8 PARTI PEMBANGKANG SEMATA MATA MENJADI CALON PILIHAN SEMUA RAKYAT DEMI SESUATU YANG AMAT BERHARGA SELEPAS PILIHAN RAYA KELAK.
GAMBAR. 1. TUAN HASYIM JEMAT KETUA BAHAGIAN PARTI HARAPAN RAKYAT SABAH YANG AKTIF MEMPERJUANGKAN GABUNGAN SABAH KAWASAN PARLIMEN SEPANGGAR
2. DATUK HAJI JUMAT IDRIS AHLI PARLIMEN UMNO SEPANGGAR TERUS MEMPERJUANGKAN KHIDMAT PADA RAKYAT SETEMPAT TANPA PILIH BULU SELAGI BERGELAR AHLI PARLIMEN YANG DIUNDI RAKYAT SEPANGGAR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan