Isnin, 29 Mei 2017

TADAU KOKOTUAN HONDOMON TOKOU TOINSANAN

Oleh. Arman Karim
TADAU KOKOTUAN HONDOMON TOKOU TOINSANAN
Sabah. Vulan Kolimoh monikid toun toinsanan tokou rumamit kepulangan BAMBARAYON sebagai satu kejayaan kita golongan penanam padi membawa dan menyimpan hasil padi sepanjang tahun dirumah padi yang dibina khas sesuai dengan keselesaan BAMBARAYON bagi golongan pakar membinanya agar padi bertahan lama tanpa berlaku sebarang gangguan atau kerosakan selagi tersimpan, ini lah yang dibanggakan oleh golongan penanam padi setiap tahun bila mana menyambut TADAU KOKOTUAN harapan mereka hanya satu mampu menggandakan hasil padi mereka ditahun tahun akan datang demi kemudahan generasi anak anak mereka yang mahu meneruskan legasi menanam padi yang bermutu tinggi demi seluruh pengguna beras dalam negara.
Ungkapan kata kata ini disampaikan oleh golongan penanam padi dikawasan RUMPUN MOMOGUN SABAH DARI DUSUN, MURUT, RUNGUS, SAMAH, TATANAH, TOBILUNG, KADAZAN, SUNGOI, BISAYA, KADAYAN dan SINO CAMPUR ETNIK TERSEBUT dalam tinjauan kru media terkini Sabah sepanjang Mei 2017.

KOTOBIAN TADAU TAGAYO DO KAAMATAN, KEPADA SEMUA SAHABAT HANDAI DIMANA JUGA BERADA.
MARI LAH KITA SAMA SAMA MEMUPUK DAN MEMELIHARA KEBUDAYAAN DENGAN PENUH PERMAUFAKATAN TANPA MENGIRA BANGSA DAN AGAMA, SEMOGA KITA DIBERKATI TUHAN. DARIPADA DATUK HENRYNUS AMIN PRESIDEN PARTI PAKAR SABAH DAN SELURUH KELUARGA.

31 Mei 2017 hari kemuncak Tadau Kaamatan Sabah dimana majoriti penanam padi beristirehat bersama keluarga selepas sepanjang tahun mengusahakan ladang padi mereka.

KOTOBIAN KOUNSIKAHAN TADAU KOKOTUAN MANTAD DAHAI PENERBITAN MEDIA TERKINI SABAH KUMA TOINSANAN TUMANUD ABABAYAN DAHAI.
TERIMA KASIH KEPADA SELURUH PEMBACA MEDIA TERKINI SABAH.
DARIPADA SELURUH EDITORIAL BORNEO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan