Khamis, 11 Mei 2017

Oleh. Willem Anak Lagau
KOTOBIAN TADAU KOKOTUAN TOINSANAN
Sabah. Sempena bulan Mei setiap tahun tidak ada ungkapan kata terbaik bagi masyarakat negeri Sabah melainkan KOTOBIAN TADAU KAAMATAN sudah sinonim dengan pelbagai lapisan masyarakat tidak kira bangsa dan agama sudah jelas mereka memahami, ucapan seumpama juga diselitkan berpesan pesan agar memupuk perpaduan dan bermaaf maafan segala liku liku kehidupan sepanjang bersama disamping merancang permaufakatan mempertingkatkan taraf ekonomi masyarakat setempat walau apa juga cabaran yang ditempuhi bersama setiap masa tanpa menyerah kalah.
KUMA TOINSANAN TOBPINAI OM TAMBALUT IEH KETUTUN DAHAI, MOGISOROU SOROU OM MOGITATAMBI TOKOU DOID NOMBO NOPO POINGIYON. WANADAI TOKOU NODA DO MINAMANGUN OM OMPUNO NO TOINSANAN NUNG HARO NOKOSILAPAN DAHAI.
Bersemangat kata kata ini diluahkan oleh Mr. Kanul Gindol (Kota Belud) En. Sabin Sinteh (Tamparuli) Yanam@Martin Kantu (Tamparuli) Alexander Boyou (Penampang) Paulus Gani (Sepanggar) sebagai memperingati Tadau Kokotuan dan saudara, sahabat serta kenalan dimana juga berada sejajar pada budaya Kaamatan tak boleh dipisahkan bersana anak jati Sabah, mereka berlima berharap paparan media-terkini-sabah.blogspot.com ini mampu ditatap oleh warga Sabah dan Malaysia amnya walau dimana juga berada terutama golongan yang memahami kebudayaan Kaamatan dengan tidak melupakan peranan Media Terkini memberi peluang pada mereka menyampaikan kata kata buat seluruh sahabat taulan mereka setiap tahun tegas mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan