Selasa, 10 Januari 2023

SIAPA KAH MEREKA INI? 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah. Jika pelancong masuk negeri ini pasti ramai yang terkejut golongan orang pelancong juga bebas berniaga secara bergerak diseluruh negeri ini. 

Apa juga jenis urusniaga secara bergerak senang sahaja orang asing menyertainya asalkan ada modal pasti semua boleh.

Kebanyakan pelancong yang menjalankan urusniaga mereka adalah bergerak dengan kenderaan dimana juga tamu mingguan tanpa berasa takut dan malu namun sambutan lumayan luar biasa.

Ini lah pendedahan orang asli Sabah yang mengakui peniaga pelancong asing terlalu muda memperolehi pelanggan dipelusuk negeri ini setiap kali kaki mereka terus berjalan tegas mereka.

Hanya mereka yang mengenali peniaga peniaga asing sahaja kerap menjadi pelanggan sebarang perniagaan mereka walaupun disedari mereka (orang tempatan) namun terus juga memberi sokongan urusniaga mereka. 

Sehubungan dengan pendedahan ini semua pihak harus memerhati dan bertindak melaporkan segala perilaku seumpama kepada pihak berkuasa negeri mahupun diperingkat kerajaan pusat demi keselesaan seluruh penduduk tempatan.






Nota. Dilarang  membuat ulasan berita, memuat turun berita dan memuat turun iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan