Sabtu, 7 Januari 2023

JELAJAH KE HUTAN APA DILIHAT ? 

Oleh. Jusupi Kurdi 

Orang kota masuk ke hutan belantara memang tidak mengerti apa yang mereka lihat melainkan memandang tumbuhan cantik 


diatas muka bumi luas terbentang kata warga desa yang ditemui. 

Percaya kah anda dimuka bumi ini ada sahaja tumbuhan menarik jika dipelihara dengan meluas serta diusahakan sebagai botani tumbuhan menarik dikunjungi dalam taman idaman semua orang didalam dan luar negara. 

Peliknya segelintir masyarakat sejagat masa kini bila orang kampung sendiri mengusahakan Botani Tanaman Perusahaan jarang sekali jiran tetangga memberi sokongan, malah adakala nya golongan terlibat dipulau bagai tidak mengenali perusahaan mereka dengan pelbagai andaian demi mematikan semangat mereka mempertingkatkan ekonomi kehidupan keluarga mereka. 

Sorotan paparan Terjah Semasa kehidupan di Borneo minggu ini berikutan ada golongan yang dengki kejayaan orang sekeliling mereka namun gagal membentuk sebarang usaha kemajuan, mengumpul bunga botani merupakan satu usaha yang terbaik sebagai sumber pendapatan sampingan  bagi keluarga yang nekad mahu merubah kehidupan keluarga mereka.

Adalah menjadi harapan semua masyarakat sejagat seluruh Borneo agar saling bantu membantu dengan usaha yang telus murni setiap masa, jangan kata mulut bantu membantu tolong menolong derma menderma namun hanya suara dimulut mereka namun tidak pernah dilaksanakan didepan mata sangat mendukacitakan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat turun berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan