Khamis, 26 Januari 2023

RUMAH PANJANG TERBAKAR SUKAR DIKAWAL 

Oleh. Williem Anak Lagau

Sarawak. Setiap kali rumah panjang terbakar ianya terlalu sukar untuk dikawal dalam aspek pemadaman, namun diatas kerjasama dan permaufakatan warga penduduk setiap rumah panjang mampu diselamatkan penghuninya tanpa korban nyawa. 

Permaufakatan dan kerjasama semua penghuni Rumah Panjang mampu menyelamatkan nyawa semua penghuninya walaupun kadangkala ada harta benda gagal diselamatkan, ini adalah kunci permaufakatan  warga penghuni setiap rumah panjang dinegeri ini amalan generasi turun temurun mereka sehingga lah kehari ini.

Berapa ramai warga mampu mencontohi permaufakatan dan kerjasama para penghuni Rumah Panjang Bumi Kenyalang?, terlalu sukar bagi memberi jawapan persoalan ini memandangkan sehingga berita ini ditulis masih bercelaru pelbagai konteks pandangan warga diluar Bumi Kenyalang.

Semoga dengan pendedahan ini semua musibah yang berlaku disetiap kampung perlu ditangani penuh maufakat apa tak lagi mangsa kebakaran wajar bersatu menyelamatkan nyawa setiap penghuni rumah yang terlibat.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat turun berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Editor 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan