Isnin, 30 Januari 2023


 BORNEO SEMUA ADA 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Tumbuhan sama namun harga berbeza sebab ianya bergantung pada sikap jiwa individu yang memiliki tumbuhan tersebut masing masing ada mahu untung besar dan ada yang untung bertimbangrasa.

Banyak produk tempatan diiklankan di Tik Tok, FB bagi mengelak pemantauan kadar harga siaran demi menghalang pencatutan harga dipasaran, namun golongan pedagang yang mengaut untung banyak berganda pasti mengelak dari ditemui akbar penyiaran berlesen supaya kadar harga boleh dinaik berganda walaupun harga asal masih difahap termurah. 

UPAK KECHAL bahasa Iban dan TUHAU dalam bahasa Dusun mempunyai pasaran luar jangka diseluruh Borneo malah harganya juga berbeza beza mengikut sistem penjualan warga tempatan disetiap daerah jelas penduduk yang ditemui.

Sehubungan dengan pendedahan ini, semua pengusaha produk tempatan boleh membuka jalan bagi berkerjasama dengan semua syarikat penyiaran yang berdaftar dan dilesenkan supaya produk perniagaan mereka mendapat pelanggan diluar negara pada masa akan datang.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat turun berita serta memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan