Rabu, 4 Januari 2023

PELANCONGAN SABAH MENYEPI 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Pusat pelancongan dan heiking Sabah tumbuh bagai kulat selepas hujan namun pengusaha bagai menyepi enggan bersiaran akbar antara bangsa dengan pelbagai alasan tidak munasabah.

Sewa melawat pusat pelancongan dan heiking mencapai RM40.00 hingga RM120.00 seorang namun pengiklanan RM60.00 pun tidak mampu menyediakan pembayaran.

Ini lah yang berlaku sekitar Sabah bumi dibawa bayu keba

nyakan ligat mengaut untung besar sendiri namun syarikat orang lain dibiarkan rugi pengiklanan percuma sampai bungkus tidak berbayar lapor beberapa syarikat pengiklanan berdaftar.

Selain dari itu, pelancongan dan kawasan heiking luar bandar juga dilapor gagal menyewa kawalan keselamatan berlesen bagi memastikan keselamatan para pengunjung dalam dan luar negara dikawasan terlibat. 

Isu pelancongan dan pusat heiking yang terlalu banyak memulakan operasinya sejak beberapa tahun lalu perlu dipantau lebih ketat oleh pasukan keselamatan negara Malaysia sebelum sesuatu perkara berlaku kepada pelancong terlibat dimasa akan datang.

Para pengusaha pelancongan dan heiking diseluruh negara Malaysia dan Sarawak serta Sabah amnya wajar berkerjasama dengan semua Unit pengiklanan akbar walau dimana juga bersiaran demi meraih pelanggan dari dalam dan luar negara amnya.








Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat turun berita serta memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Editor
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan