Ahad, 8 Januari 2023

APAKAH TERJADI KERAJAAN SABAH? 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Kepimpinan kerajaan perpaduan mampu menyelesaikan kemelut politik Sabah antara Barisan Nasional dengan Gabungan Rakyat Sabah berdasarkan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim, Pengurusi BN Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang juga Timbalan Perdana Menteri Malaysia bersama Datuk Seri Panglima Hajijih Haji Mohd. Noor Ketua Menteri Sabah. 

Cadangan gencatan senjata politik harus dilakukan masa kini demi menumpukan perhatian pada rakyat bagi mendepani kehidupan sukar dan suara politik perlu dihentikan masa kini ujar Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bagi menangani masaalah BN dan GRS hari ini.

Kerajaan Sabah bergolak berikutan BN dan UMNO menarik sokongan kepada Datuk Seri Panglima Haji Hajijih Haji Mohd. Noor sebagai Ketua Menteri Sabah beberapa hari yang lalu yang diumumkan oleh Datuk Seri Bung Mokthar Raden Pengurusi Umno BN Sabah merangkap Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Bagaimanakah rakyat jelata yang menyokong kemenangan Adun BN Sabah menerima jika pergeseran GRS dan BN berterusan apa tak lagi jika ada pengguguran kementerian dari Adun BN Umno dalam kerajaan Sabah sudah pasti rakyat penyokong setia BN UMNO akan menyimpan sejarah berkenaan. 

Untuk rekod Parlimen Tuaran gagal ditawan oleh Calon GRS yang mendepani UPKO PAKATAN HARAPAN pada pru ke 15 lepas dimana Datuk Seri Panglima Welfred Madius Tangau mempertahankan kerusi tersebut sebagai calon PH walaupun ramalan awal GRS mampu menawan kerusi tersebut.

Parlimen Tuaran mempunyai Kerusi Dun Dalit (UMNO) Kerusi Dun Sulaman (GRS) Kerusi Dun Tampaluri (PBS GRS) dan Kerusi Dun Kiulu (PBS GRS)  namun PH UPKO masih mempertahankan kerusi Parlimen Tersebut pada penggal kedua ini.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat turun berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan