Sabtu, 7 Januari 2023

SANA SINI MASAALAH MASIH TERLEPAS PANDANG 

Oleh. Mr. Ayie 

Sabah. Ronda ronda negeri dibawa bayu cantik pemandangan namun bila ditenung dengan tenang pasti terkejut penuh tanda tanya bahawa mengapa ia tidak kelihatan.

Ditengah bandaraya Kota Kinabalu ada sahaja yang tidak kelihatan ribuan orang bergerak seharian namun bangunan setinggi bukit terbengkalai umpama kediaman puaka menjadi hitam legam dipandang mata dari jarak terdekat namun warga kota terus menyepi diri.

Jejak ronda ronda cuba bertanya golongan penghuni kota bandaraya Kota Kinabalu apa yang dilihat namun apa jawapan mereka sekadar tidak tahu sahaja, malah orang kota juga mengaku jarang sekali mendekati apa tak lagi ambil tahu para bangunan terbengkalai seumpama dipelusuk negeri Sabah terang mereka. 

Selain dari itu saliran perparitan ditengah bandaraya Kota Kinabalu juga dijadikan sebilangan warga asing sebagai tempat membuang sampah dengan muda tanpa mencari TONG SAMPAH tempat pengumpulan Sampah yang sebenar.

Sebilangan masyarakat negeri juga dilaporkan mengalahkan pemimpin tertinggi kerajaan mulut mereka bercakap namun masaalah didepan mata  sekadar diam membisu tanpa sebarang langkah dibuat terang orang ramai. 

Ronda Ronda Borneo cuba menjejaki golongan yang dilaporkan MULUT BAGAI PEMIMPIN TERTINGGI KERAJAAN namun gagal, golongan terlibat bukan sahaja bongkak dan sombong malah segala panggilan dan watsap serta mesej langsung tidak dijawab walaupun tertera pengenalan diri dari pemanggil.

Tidak hairan lah segala masaalah didalam negeri Sabah terus terbiar berikutan sebilangan warga ego, sombong, bongkak dan langsung tidak mendengar pandangan orang lain walaupun semua yang ditegur itu merupakan kebaikan masyarakat sejagat. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat turun berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Press Kuala Lumpur. Editor
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan