Rabu, 4 April 2018

 Oleh. Bujie Tukarang

PTI PHILIFINA AKTIF MENYELUDUP DALAM SABAH
Sabah. Isu Pendatang Tanpa Izin dari Pilifina yang masuk ke Sabah dengan tekad hanya mahu melakukan aktiviti penyeludupan pelbagai jenis barangan berharga termasuklah minyak petrol, desel,tong gas minyak masak, beras serta beberapa lagi produk berharga yang lain, kes seumpama telah berpuluh tahun berlaku tanpa dihiraukan oleh sebilangan penduduk asli dalam Sabah disebabkan rasa ketakutan dengan kata kata ugutan kumpulan terlibat.
Masaalah penyeludupan PATI dari Philifina beberapa barangan dari Sabah sewajarnya dikekang bersama seluruh anakjati Sabah bersama sama seluruh pasukan keselamatan mengikut tempat masing masing yang diduduki setiap hari, namun yang peliknya dengan PATI PENYELUDUP takut berbanding bangsa sendiri bagai dipijak atau ertikata lain sesama sendiri sanggup menindas bagai kuli mereka orang orang yang kurang berjawatan tinggi sedangkan PATI dijulang penghornatan oleh anakjati Sabah yang sombong orang sendiri.
Demikian pendedahan Jukias Gomolo bagi mempamerkan masaalah PATI tidak putus dalam Sabah walaupun keselamatan beroperasi 24jam namun anak jati Sabah terus dengan mendulang hormt PATI  berbanding depan mata orang sendiri, beliau juga berharap semua paparan ini boleh diterima seluruh anakjati orang Sabah supaya boleh bersatu menghalang PATI PENYELUDUP tanpa rasa gementar dengan mereka yang besar suara sahaja jika mahu menyeludup jika nampak beruniform sanggup melutut minta maaf.
SAMA SAMA LAH KITA MEMASTIKAN PENYELUDUP TIDAK TERLEPAS  DENGAN BARANGAN SELUDUP MEREKA SETIAP HARI KENEGARA ASAL MEREKA DENGAN KEUNTUNGAN SEKELIP MATA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan