Ahad, 15 Oktober 2017

Oleh. Aki Nabalu
TOMBIRUO DIGELAR PENUNGGU RIMBA
Sabah. Kesimpulan TOMBIRUO dikaitkan PENUNGGU RIMBA dilaporkan kurang tepat pengertian nya bagi masyarakat Dusun Asli dikalangan pengamal PAGAN sejak sekian lama, bagi Kaum Dusun Pagan TOMBIRUO merupakan ketegori HANTU jadi jadian yang boleh menjelma dimana juga ia berusaha menakutkan mangsa dikehendakinya pihak lemah Iman.
TOMBIRUO juga dilaporkan bukan menghuni HUTAN RIMBA yang tidak ada perkampungan orang biasa yang mampu mahluk tersebut perdayakan bagi menjadi mangsanya dan akan kembali kejasadnya yang asal selepas menakutkan individu yang dicari mahluk tersebut, tidak hairan lah masyarakat hari ini terutama generasi kota kurang mengimbau sebenar sejarah TOMBIRUO dari orang Dusun Pagan yang menetap bagi kawasan luar bandar malah Dusun Pagan juga mahu masyarakat Dunia tahu bahawa TOMBIRUO merupakan mahluk jadi jadian bagi negeri Sabah dan Sarawak, dalam konteks ini perkataan TOMBIRUO tidak boleh disalah tafsirkan demi masyarakat Dusun Asli Borneo apa tak lagi dipertontonkan masyarakat dalam jangka panjang sudah pasti boleh memesongkan sejarah sebenar TOMBIRUO bagi etnik Dusun sebenar.
ADA JUGA ETNIK DUSUN MENGGAMBARKAN TOMBIRUO DARI JELMAAN ORANG MATI YANG DIKAITKAN TERHIMPIT BUMI DALAM KUBUR DENGAN KELUAR MENJELMA SEBAGAU TOMBIRUO ATAU HANTU DALAM BAHASA MALAYSIA. BERTAUHAT LAH PADA ALLAH AGAR TIDAK TERPEDAYA DENGAN CERITA LAGENDA TOMBIRUO DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan