Ahad, 22 Oktober 2017

Oleh. Jopis Anak Lagau/Noor Abdullah
SEHARI DIMAHKAMAH KOTA KINABALU
Sabah. Perbicaraan Datuk Seri Shafie Afdal di Mahkamah Kota Kinabalu hari ini 23 Oktober 2017 bukan lagi topik utama bagi warga peniaga Bandaraya Kota Kinabalu sebaliknya gelagat orang ramai yang sanggup meninggalkan tugas sepanjang hari bersorak menyokong Presiden Parti Warisan Sabah, kebanyakan dari mereka yang dilihat merupakan etnik pesisir laut disamping golongan bekas bekas pemimpin dan penyokong parti kompenan BN yang dilaporkan kehilangan jawatan akibat pertukaran kepimpinan diperingkat setiap kawasan serta jawatan tetap diperingkat kampung masing masing.
Kemeriahan himpunan penyokong Parti Warisan di Mahkamah hari ini bersorak mengharapkan hakim hakim yang bertugas membebaskan Datuk Seri Shafie Afdal Presiden Parti Warisan walau dengan apa cara sekalipun demi perjuangan mereka yang turut membidas Kerajaan BN masa kini, media terkini yang menyamar melihat gelagat orang ramai yang berhimpun diluar mahkamah dapat merasa kekeciwaan Presiden mereka gagal dibebaskan  sehingga jam 2.00 petang kru media terkini membuat tinhauan sekitar mahkamah Kota Kinabalu namun puluhan rugambar membuat penggambaran tidak pasti apa yang ditulis laporan dilaman sesawang mengikut gerak hati mereka.
Terserah pada keputusan Hakim Hakim Mahkamah yang arif bagi menyelasaikan kes tersebut tanpa terpengaruh dengan sorakan diluar Mahkamah Kota Kinabalu hari ini.
Turut berkumpul bagi mengawal situasi keselamatan sepanjang kes siasatan Datuk Seti Shafie Afdal didalam dan luar Mahkamah Kota Kinabalu ialah Kumpulan Polis DiRaja Malaysia antara beruniform dan tidak beruniform walaupun hujan gerimis sejak dari awal pagi dengan sesekali lebatnya namun tidak mematahkan semangat pasukan keselamatan mengawal sekeliling Mahkamah demi mengelak sesuatu perkara tidak di ingini berlaku. Sebahagian penyokong Parti Warisan memakai baju thisrt tertulis I AM DSSA serta ada yang menggunakan radio walkie talkie jarak dekat bagaikan kawalan pengiring parti mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan