Isnin, 20 Februari 2017

Oleh. Jasly Dol/Bujie Tukarang
MAMPUKAH PEMBANGKANG TAWAN KAWASAN SEPANGGAR?
Kota Kinabalu. Barisan Nasional tidak mungkin menyerahkan kerusi Dun dan Parlimen kawasan Sepanggar terhadap asakan pembangkang dari pelbagai sudut penjuru tanpa berjuang dengan pelbagai jentera menjelang pilihan raya je 14 dijangka tidak lama lagi, semua parti kompenan BN dalam kawasan Parlimen Sepanggar juga serupa dengan seluruh parti pembangkang yang sentiasa mendampingi rakyat jelata dimana juga berada khususnya golongan yang telah mendaftar sebagai pemilih demi memastikan semua pengundi tidak bertaburan menyokong pelbagai arus parti pembangkang dalam kawasan tersebut.  Antara parti pembangkang yang  menjalankan kempen dikawasan Sepanggar ialah gabungan USA dari SOLIDERITI HARAPAN, PCS SAPP, dengan didepani, WARISAN, dan gabungan Malaya dari KEADILAN, DAP, AMANAH,BERSATU, PKS dan mungkin ada lagi parti parti lain seperti USNO BARU yang senyap ketika berita ini ditulis, bagi jentera BN seperti PBS, UMNO, UPKO, PBRS, LDP, MCA,, MIC tidak ada henti mereka berjuang mendampingi rakyat sepanjang tahun berbanding sebilangan kecil parti pembangkang yang bermusim bagai musim buah setahun sekali menabur janji manis bagaikan gula namun apa derita rakyat tidak mampu menghulur bantuan.
Kawasan Parlimen Sepanggar adalah kerusi UMNO Datuk Jumat Haji Idris manakala Dun Kerambunai juga UMNO Datuk Jainab DSP Ahmad Ayed manakala Dun Inanam merupakan kerusi Parti Keadilan Rakyat Dr. Roland Chia dan tidak mungkin para penyandang kerusi tersebut sebagai Wakil Rakyat menyerah tanpa pertahan demi parti dan penyokong mereka, bagi kerajaan BN yang telah banyak memberi bantuan kepada rakyat termasuklah sebilangan dari pemimpin parti politik pembangkang setempat masa lalu adalah mustahil mereka tidak fikir setiap diberi peranan kerja mesti dibayar gaji mengikut kerja yang diberi kepada setiap orang yang kena kerja membantu memberi keman orang politik pembangkang.
Bagi penyokong PBS, UPKO, UMNO, PBRS kawasan mukim Inanam, Menggatal, Telipok serta Kelombong mengaku En. Lukin Taliban Pegawai Kemajuan Masyarakat Dun Inanam mampu mendapat undi rakyat berbilang kaum apa tak lagi berhadapan Parti WARISAN (PERSENDIRIAN) Parti KEADILAN (gabungan DAP, AMANAH, PKS, BERSATU) yang juga akan berlawan dengan satu gabungan USA  HARAPAN, PCS, SAPP, PERPADUAN RAKYAT SABAH dalam suara pengundi bawahan tidak diabaikan terutama penyokong BN diseluruh Dun Inanam mahupun Sepanggar amnya tanpa cabaran setiap calon yang bertanding memandangkan masih lagi 85 % rakyat menyokong BN jelas mereka.
Seorang penyokong kerajaan BN di Menggatal yang mahu dikenali Mamai Chris mendakwa WARISAN tidak lah berpengaruh sangat dikawasan Menggatal darat melainkan individu yang hilang arah politik terdahulu dan kini cuba mencari politik tempat memulihkan jawatan sebagai pemimpin kerajaan baru, demikian juga dikawasaan Inanam Darat  serupa juga sekadar mendapat pengaruh politik kearah mendapat jawatan jika menang bertanding pilihan raya ke 14 mungkin berjalan tahun ini dengan bahang bagai mampu menewaskan BN kearah mahu meraih sokongan rakyat setiap parti parti politik yang dilaporkan saling mencurigai antara satu sama lain tegasnya.
SEHINGGA BERITA INI DITULIS PENGUNDI DUN INANAM YAKIN JIKA PBS DAN PARTI KOMPENAN BN MENCALONKAN EN. LUKIN TALIBAN DIKAWASAN DEWAN UNDANGAN NEGERI INANAM SEMUA PARTI KOMPENEN BN PARLIMEN SEPANGGAR SENTIASA MEMBERI SOKONGAN JENTERA KEMPEN KEMENANGAN, MALAH SETIAP KALI BELIAU EN. LUKIN TALIBAN BERJALAN MELAWAT KAWASAN DUN INANAM TIDAK PERNAH BERSENDIRIAN MALAH SENTIASA DIKELILINGI PENYOKONG KERAJAAN BN TANPA MENGIRA JANTINA (GAMBAR BAWAH SEKALI) WALAUPUN PEMBANGKANG DILAPORKAN KUAT.
SATU GAMBAR DISERTAKAN ADALAH DILAPORKAN PENYOKONG PEMBANGKANG DIBAWA DARI LUAR PARLIMEN SEPANGGAR BAGI MEMERIAHKAN PERJUMPAAN KAWASAN TERSEBUT AGAR MENGGERUNKAN PIHAK KERAJAAN YANG BERJUANG UNTUK RAKYAT, JADI JIKA BN TIDAK MAHU TEWAS DI DUN INANAM PADA PRU KE 14 AKAN DATANG DENGAR LAH SUARA RAKYAT BAGI MEMILIH EN. LUKIN TALIBAN SELAKU CALON PILIHAN RAYA DUN INANAM JELAS ORANG RAMAI.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan