Rabu, 26 Jun 2019

 Berita Ringkas
Oleh. Huzera Ben
Telipok. Sekumpulan dipercayai rakyat asing berjubah bergerak meminta derma dikedai kedai dan perseorangan menurut sumber maklumat orang penduduk anak negeri setempat dengan gelagat samseng,  ianya kerap berlaku pada setiap khamis bersamaan musim tamu tanpa disedari orang ramai melainkan golongan individu yang dipaksa memberi derma dalam kadar yang ditetapkan oleh mereka peminta sedekah paksa berjubah jelas warga Telipok yang ditemui.


Tidak henti dengan iklan gantung di Sabah tanpa nama syarikat pengiklan dan syarikat pencari pekerja semua tersembunyi, anehnya tidak ada pihak berkuasa menyiasat iklan gantumg bagai mereka bebas dari akta perlesenan pengiklanan disetiap negeri sehingga menjadi ikutan pengiklan bergantung disana sini ujar orang ramai.

Benarkah kerajaan Sabah tidak mampu membendung peminta sedekah dikalangan orang asing dan para pelancong luar negara setiap hari dalam negeri ini? tidak ada yang mampu memberi huraian kes tersebut sejak setahun lalu  apa tak lagi setiap bandar pekan pekan kecil sentiasa dipenuhi para peminta sedekah dengan pelbagai helah tulisan bahasa Melayu menarik simpati pemberi sedekah walaupun mereka ini pelancong asing tegas kumpulan anak negeri Sabah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan