Jumaat, 7 Jun 2019


Oleh. Norzaitie Kirwan
Tawau. Malaysia dilaporkan mendapat hasil tertinggi dengan kekayaan emas dinegeri Sabah, antara satu satunya yang diberi kelulusan kerajaan adalah satu tapak kawasan perlombongan didaerah Tawau dimana terdapat juga laporan terdapat lagi beberapa tapak yang berpotensi untuk dibuka pelombong emas juga dalam kawasan negeri Sabah menurut pihak kerajaan Malaysia. 

Ini lah lagenda Sabah dilaporkan POKOK TUALANG (MONGGIS) tertua ratusan tahun sebagai rumah Besar Madu Tualang yang tidak pernah diganggu masyarakat sekitar Telipok Kota Kinabalu akibat Madu berkenaan akan mengganas jika berlaku pembukaan hutan sekitar berhampiran, namun beberapa minggu lalu seorang pakar Pemetik Madu Tuslang dari daerah Kota Merudu Sabah yang dibenarkan oleh pemilik Pokok Madu Tualang telah berjaya memanjat dengan kaedah memasang Tangga Buruan sehingga keatas Pokok Tualang sehingga siap memetik semua madu dan sarang yang terdapat diatas pokok Tualang tanpa diganggu ujar masyarakat setempat.


Kelantan. Sinonim dengan panggilan Kereta Api Hantu disebabkan bergerak dalam kegelapan Subuh bagi mengangkut para pelajar Sekolah ini lah pengangkutan yang dilaporkan banyak berjasa masyarakat pedalaman negeri Kelantan menurut sumber kerajaan negeri dalam siaran akbar akbar tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan