Selasa, 18 Jun 2019

PEMINTA SEDEKAH BERGERAK MEMBANJIRI SABAH
Oleh. Jusupi Kurdi
Sabah. Orang dalam negeri ini dilaporkan tidak dapat bercakap dengan kebanjiran peminta sedekah bergerak dari satu kedai ke kedai lain bagi menghulur gelas plastik minta wang makan walaupun mereka bertubuh sihat dan bertenaga, tidak dapat dipastikan peminta sedekah ini berasal dari mana memandangkan tidak faham bahasa Melayu namun mahir berbahasa asing dari negara jiran Filipina yang berkerja dalam Sabah menurut sumber maklumat orang ramai yang ditemui kru media sepanjang melakukan pemantauan dinegeri Sabah.
Menurut beberapa orang anak negeri Sabah yang ditemui media pertambahan peminta sedekah bergerak ini adalah berpunca dari sokongan 70 peratus penduduk antara RM1.00 hingga RM10.00 seorang setiap hari, bayangkan jika mereka mampu mendapat sedekah dalam 800 orang setiap hari berapakah jumlah wang yang dikumoul tentu sekali lumayan berbanding gaji orang Sabah yang kerja kilang kecil tempatan ujar mereka.
Kerajaan Sabah perlu bertindak membendung gejala ini bagj mengelak nama baik tanah air Sabah menjadi bualan panas pelancong dari negara negara asing tegas orang ramai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan