Khamis, 23 Mei 2019

TERPEDAYA WATSHAP GROUP DAN FICEBOK
Oleh. Bujie Tukarang
Sabah. Puluhan orang terpedaya iklan sukahati tanpa tapisan dari group ficebok dan watshap kerugian puluhan hingga ratusan ribu ringgit namun masih lagi masyarakat Sabah tidak sedar dan terus menjadi pelanggan setia group berkenaan,  malah pengiklanan dalam industri persuratkabaran berlesen dan memiliki tapisan terperinci dari Sidang Pengarang (Editorial) bagai kurang dilanggani berbanding IKLAN SESUKA HATI BEBAS terus diikuti tak kira rugi wang ringgit atau terpaksa korban nyawa menjauhi hospital terpengaruh iklan SESUKA HATI walaupun sakit ditanggong menanti maut.
Didedahkan B. Peter G. Paulus sebagai memberi kesedaran orang Sabah yang suka tertipu IKLAN SESUKA HATI WATSHAP GROUP dan FECEBOK dengan pelbagai tawaran janji manis cepat DAPAT WANG BANTAK,  HERBA UBAT TRADISIONAL LEBIH BISA DARI HOSPITAL KERAJAAN dimana akhirnya rugi MACAU SKIM dan MELAYANG NYAWA tidak makan ubat DR HOSOITAL KERAJAAN BAGI ditukar herba iklan sesuka hati, B. Peter menjelaskan penyebar iklan tidak berlesen sememangnya tidak mahu berurusan dengan syarikat pengiklanan berlesen bukan sahaja kedekut membayar iklan malah mereka juga takut perkara yang memperdaya orang ramai meraih keuntungan besar dari produck tidak diketahui jualan mereka termasuklah macau skim menipu dan herba sekadar makanan tambahan dan bukan didaftar sebagai ubat penyembuh pentakit ujar beliau.
Menurut B. Peter G. Paulus bayangkan pesakit yang kronik diarah doktor makan 5 hingga 8 jenis ubat berdaftar tiba tiba penjual herba makanan tambahan menukar dengan produk mereka berbulan bulan apa jadi pesakit terlibat? , ini jelas mampu membunuh pesakit kronik jika penipuan para penjual dalam watshap group serta ficebok tidak ditolak ketepi oleh masyarakat negeri Sabah yang terpelajar dan mampu menilai sendiri ubat dan makanan tambahan disamping macau skim namun sukar untuk mengubah sikap, dengan pendedahan ini orang dalam negeri ini mendengar dan mengikuti berita serta iklan yang dilesenkan siaran seperti semua kenyataan pihak berkuasa seperti kementerian kesihatan dan perubatan termasuklah nasihat pihak Polis bagi mengelak mangsa penipuan semata mata memburu keuntungan peribadi penjual katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan