Khamis, 23 Mei 2019

ANGKARA MAHU PERCUMA URUSNIAGA DIKUASAI PENIAGA ASING
Sabah.  Semua bidang urusniaga terbesar dalam negeri ini terus dikuasai oleh peniaga asing berikutan sebilangan besar masyarakat tempatan gemar berurusniaga termurah malah lebih ranai yang minta berurusan secara percuma termasuklah para pegawai kerajaan negeri, kes seumpama bukan perkara baru malah sudah berpuluh tahun ianya berleluasa didalam negeri ini sehingga apa juga sudut urusniaga besar terus dikuasai warga asing kecuali lah jualan kecil kecilan buah buahan sayor sayoran kueh mueh air tebu air ais batu dan paling besar panggang ikan dan sayap ayam.
Gedung kedai kain, Gedung pembinaan perumahan, perindustrian, pengangkutan dan perniagaan besar besaran majoriti orang luar Sabah yang memilikinya.
Sungguhpun kisah benar ini berlaku didepan mata mereka anak negeri namun tidak langsung ada kesedaran mereka  anak negeri melainkan lagak diri yang terus menuntut urusniaga percuma tanpa wujud kesedaran semangat peluang berniaga sehingga orang luar jadi jutawan dinegeri Sabah jolokan rakyat anak negeri. 
Membaca rencana ini guna istilah tepuk dadah tanya dalam hati dan diri sendiri mengapa ketinggalan peniaga asing. PENGARANG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan