Khamis, 12 Julai 2018

 RINGKASAN BERITA
Oleh. Noor Abdullah
Menggatal. Jika anda berjalan jalan diluar Gedung Pusat Beli Belah Bandar Seirra pasti ada yang terkejut melihat dicelah celah bunga hidup spisis Siput Besar tanpa disedari semua pihak, ianya menarik jika dikawal selia oleh pemilik bangunan sebagai daya tarikan pelancong terutama dari luar Sabah dan disimpan dalam satu kawasaan yang senang dipertontonkan.


Digelar masyarakat Pelauh oleh pihak kerajaan tidak menghairankan bagi masyarakat asli Sabah memandangkan ianya wujud berpuluh tahun yang lalu, apa yang menyedihkan ialah dari manakah sebenar negara asal mereka melibatkan nenek atuk moyang mereka disamping loghat bahasa pertuturan mereka ini berasal dari mana pasti dunia boleh memberi jawapan tanpa berteka teki lagi. Cuma masyarakat seumpama berfikir mencari negeri yang mereka senang dapat wang tanpa memikirkan kembali kenegara asal mereka khususnya di Sabah yang senang mereka bertutur satu bahasa dengan mereka juga banyak di Sabah.
Fikirkan lah aoa rancangan kerajaan Baru Sabah bagi menghantar semula golongan yang dikenali sebagai RAKYAT TIDAK BERNEGARA akibat tidak mahu kembali kenegara asal mereja yang sebenar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan