Selasa, 1 November 2016

Oleh. Jopis Anak Lagau
Tajuk. ETNIK KAUM TIADA BERTUKAR GANTI?
Sabah. Semua etnik kaum asal dalam negeri ini seperti dusun, kadazan, rungus, murut, lotud, tobilung, tombonuoh, kimaragang, tatanah dan beberapa lagi etnik lain yang kekal dalam negeri ini tak mungkin setuju diubah suku etnik mereka secara peribadi, masing masing suku kaum etnik berkenaan mempunyai hak bersuara mempertahankan hak suku etnik mereka sepanjang masa agar tidak hilang bertukar kaum etnik generasi baru mereka dalam jangkamasa panjang terutama bahasa bagaikan pupus.
Perkataan Momogun bererti Orang Tinggal dan hampir sama dengan POGUN rumah atau kampung yang ditinggalkan para penghuninya beberapa lama tanpa ada penggantinya sampai jadi hutan atau rumah roboh menyembah bumi tanpa ada penghuni cara kekal,
oleh yang demikian isu MOMOGUN tidak harus mempengaruhi semua etnik suku kaum asli semata mata meraih sokongan dari semua etnik kaum diseluruh negeri ini walaupun setiap individu berhak mengekalkan etnik sebenar mereka demi warisan generasi baru setiap kaum.
Pendedahan En. Kumin Novet Gilou dalam wawancara media-terkini-sabah.blogspot.com dekat sini sebagai pandangan peribadi kewujudan MOMOGUN yang cuba menghimpun semua etnik kaum asli dalam negeri ini sejak beberapa bukan lepas, kebanyakan individu etnik terlibat kurang menyertai ahli MOMOGUN bertujuan lain sampai ada yang keliru dari mana asal usul suku momogun sebenar dalam negeri ini memandangkan tidak ada yang tahu dari mana sebenar kaun MOMOGUN itu wujud.
Kumin Novet Gilou menambah, bukan menidak kewujudan Momogun dalam negeri ini namun perlu dihayati lebih mendalam apakah kesan dalam jangkamasa panjang agar tidak menjejaskan seluruh etnik asli Sabah demi warisan anak anak watan asli dipelusuk negeri ini, semua etnik kaum dalam negeri ini bebas memilih sama ada menukar suku kepada momogun atau kaum etnik asal mereka sebagai warisan keturunan generasi masa depan mereka tanpa halangan atau paksaan asalkan semua suku kaum sedia ada berpuas hati dengan pilihan mereka ujar beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan