Isnin, 25 November 2019

Oleh. Basron Kirwan
BERAPA RAMAI BERKORBAN MASJID SEINDAH INI
Sulawesi Selatan. Jumlah umat Islam tidak terhitung dimuka bumi ini terutama golongan yang berpendapatan RM2,000 (Malaysia)  dan keatas namun berfikir lagi kesanggupan mereka kearah mengorbankan sedikit kewangan kearah sumber seumpama, bagi seorang hamba Allah yang dikenali Andi Hidayatullah memang wang diperlukan namun tidak semestinya tidak mampu berkorban sedikit demi membina rumah Allah tempat semua umat Islam beribadah kepada Allah swt apa tak lagi sering kita laungkan bersedakah kepada yang memerlukan sebaliknya wang 100 ribu rupiah atau selebihnya tidak mampu berkorban subhanallah ungkapnya penuh makna.
Andi Hidayatullah membina Masjid tercantik di Kaki Gunung Lampabottang (gambar) sejak 5 tahun yang lalu namun bukan senang kekawasaan tersebut jika tidak memperolehi jurupandu dimana ianya terlalu jauh didalam hutan dan perkampungan terpencil, mengimbas usaha Andi Hidayatullah mampu berkorban harta benda bagaimana dengan umat Islam dinegara negara jiran bila berkorban sedikit wang ringgit yang ada tentu sekali sukar dijelaskan keiklasan hati bersedakah walaupun mampu namun jauh sekali melaksanakanya.
Masjid berkenaan terletak di Bontoloe Kacamatan Bontolempaga Kabupaten Gowa  dekat sini. 
Diharap seluruh umat Islam serantau bukan sahaja kerap bercakap wajib bersedekah namun kadar upah pekerja yang dipanggil sekadar RM150.00 hingga RM200.00 sekalipun tidak mampu membayar dibeberapa kawasan negara nusantara.
Kru Media yang sering berhadapan dengan golongan golongan warak dalam Islam selalu terjumpa dengan sikap orang kedekut bertopeng keagamaan namun masih mengelak dalam isu isu kerjaya orang tidak berbayar kos perkhidmatan mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan